Visar inlägg med etikett Vintips. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Vintips. Visa alla inlägg

söndag 16 december 2012

Pinot Noir till fågel


Som traditionen bjuder så var vi hos våra vänner P & R på ankmiddag lördagen innan andra advent även i år. R kontaktade mig innan och ville ha vintips och jag tipsade om Pinot Noir som passar bra till alla typer av fågel. Det hade även damen på systembolaget gjort. Det var en riktigt trevlig match mellan den feta ankan, de söta tillbehören, gräddiga såsen och vinet.

Så glöm inte det.
Pinot Noir och fågel = Kärlek



- Posted using BlogPress from my iPhone

måndag 5 december 2011

Veckans Vintips 111205

Det blir ju inte riktigt att man dricker lika många vitviner nu på vintern men jag vill ändå tipsa om detta vita vin som är ett riktigt fynd ! (så jag själv inte glömmer bort det heller)
Fick det på min lilla "låtsas-syster-dotter" Novas dop och drack det då till smörgåstårta vilket passade utmärkt ! Det var en druvtypisk Sauvignon Blanc från Marlborough Nya Zeeland. Lite aromatisk så den som inte gillar den typen av viner kanske inte gillar det. 

Namn:  Boulder Bank (Sauvignon Blanc)
Nummer: 6367  , 77 kronor
Passar till:
" Pratvin ", lättare fisk och skaldjur, getost

Recept på min blogg som skulle kunna passa:

Ostbricka med mumsiga osttillbehör





söndag 9 oktober 2011

Veckans Vintips 111007

Shiraz är en druva som många har lätt att ta till sig, älskad av både vana vindrickare och icke så vana.
Passar ganska bra året om också. På sommaren till grillat och på hösten till lammet.
Detta är en shiraz som jag tycker är god och prisvärd. Finns dessutom på halvflaska vilket kan vara bra när man bara vill ta något glas vin en vardagkväll.
Typiskt fast ändå elegant för att komma från ett varmt land med mörka bär (syltighet), vanilj och viss pepprighet. Det har ju sitt ursprung i Barossa - Australien som namnet förtäljer

Namn:  Lionheart of the Barossa 2009
Nummer: 2129 99 kronor

Förslag på maträtter här på bloggen att matcha med vinet :
(klicka så kommer ni till receptet)

Grillade lammkotletter med rödvinsmör och ljummen sallad
Oxfile med potatismos smaksatt med bearnaisekryddor


fredag 15 april 2011

Veckans Vintips 110415


Detta vinet är så gott så det är nästan att jag har velat bevara det som min lilla hemlis.
Jag drack det första gången när vi skulle provdricka viner till Victorias 40-års fest och föll pladask. Sedan dess har jag druckit det flera gånger och bara ÄLS, ÄLS, ÄLSKAR det !

Det är en sydafrikan som har vunnit en massa priser. Det är som en bordeauxblandning men kommer från Sydafrika och med ett pris långt under Bordeauxpriser
Smak av röda bär, svarta vinbär, kaffe, en lätt rökighet.
Helt suveränt. och det bästa av allt priset : 129 kronor!!!

Provenance Rooi , Western Cape, Sydafrika
Nr. 75589 , (beställningssortiment)











torsdag 14 april 2011

Räkor med mys

Vi hade lite tjejmiddag i lördags hemma hos Sofia. Typisk mysig tjejig plockmat så man kan sitta och äta länge och snacka, räkor, löjrom, bröd, ostar, västerbottenpaj, sallad mmmmm.
Drack en riktigt god Champagne till detta som jag starkt kan rekommendera och ett riktigt fynd dessutom !!

Baron Fuente
Nr 7522, 189 kr.


onsdag 30 mars 2011

Lammracks m sötpotatisgratäng och rödvinsreduktion

Äntligen fick jag laga lite mat.... köket är inte färdig ännu så det kliade i fingrarna...
Det fick bli hos min lillasyster i stockholm..gick och fick lite inspiration i kungshallen.Där hittade jag 4 underbara ostar som vi hade 3 olika viner till till förätt. Och till varmrätt lamm. Receptinspiration hade jag sett för några månader sen på halvåtta hos mig.

Lyckades inspirera en av mina systrar som inte gillar lamm att faktiskt äta 2 kotletter!Min andra syster satt mest och gnällde över lukten :)


I glaset: Xavier, Chateneuf de pape 219.-, Nr. 6267. Rekommenderas !!


Lamkotletterna: Gör en marinad med olivolja, 4 vitlöksklyftor, färsk timjan, färsk rosmarin, pressad citron, salt och svartpeppar. Lägg lammkotletter där i för att marineras. (2 per/person) Vänd i stekpanna för att få stekyta och kör sedan färdig på låg temp i ugnen, det tar inte lång tid.


Sötpotatisgratäng: Klyfta sötpotatis och fräs tillsammans med 1/2 gul lök och 2 vitlöksklyftor, när de fått yta koka mjuka i en blandning med 1 hackad röd chili, vispgrädde utspädd med mjölk, salt och peppar. Häll i små portionsformar eller stor gratängform och gratinera med stark riven ost och hackad purjolök på.


Rödvinsreduktion: Koka ner vin, lite portvin, balsamvinäger, oxfond och socker till en reduktion.


onsdag 23 februari 2011

Mat & Vin Kurs

Jag går just nu en kurs på munskänkarna som heter " mat och vin" i kombination.
Det har varit 3 teori tillfällen och är nu 3 praktiska tillfällen. Hur givande som helst! Det är ju därför man dricker vin! För att kombinera med maten och höja måltidsupplevelsen.
Tyvärr kommer jag inte kunna gå de två sista gångerna på grund av vår resa men ni ser nedan på bilden hur trevligt vi har det !! Min lilla matlagningsgrupp heter "bubblorna" och vi har så mysigt ihop!


Menyn första gången bestod av


Tilltugg:
I glaset: Campolieti, Ripasso, Italien, 6792 89 kr


Förätt
I glaset : Geisweiler Monopole, Cremant de Bourgogne, Frankrike, 7685 97 kr


Varmrätt:
I glaset: La Grola, Veronese, Italien, 42334 159 kr



onsdag 2 februari 2011

Veckans vintips 110202

2006 var vi på vår första vinresa med Vininnorna.
Det blev till allas vinfavoritområde Toscana.Vi var då bla på vingården Terreno som drivs av en svensk familj. Vi hade ett otroligt härligt besök där och åker ni till Toscana så kan jag varmt rekommendera det. Däremot så imponerade inte vinerna. Tyckte att de var lite spretiga.
MEN nu när jag var på vinmässa så fick jag prova hela deras flight med viner igen och tyckte faktiskt att de stod sig bra i jämförelse med andra viner från Chianti.
Så därför vill jag denna vecka rekommendera deras Chianti Classico´, och har ni råd så köper ni deras Supertoscanare !

Namn: Terreno Chianti Classico D.O.C.G
Nummer: 2373 89 kronor
Drick till lättare pastarätter, charkuterier och antipasti





onsdag 26 januari 2011

Bubbel med tilltugg

Jag hade lite arbetskamrater hemma i helgen på en drink innan vi skulle på stor jobbfest.
Gjorde lite tilltugg som jag tror passade dem bra.

När alla kom så åt vi lite chokladdoppade jordgubbar och hallon.
Till detta drack vi Louis Bouillot Nr 7688 99.-
Fungerar bra att byta ut äkta champagne mot denna när man är några fler




Till detta hade jag gjort lite olika tilltugg och en liten drink/drickabuffe.
En del av tilltuggsrecepten är klickbara så du kan komma till receptet genom att klicka.
Det blev iallafall:
  • Blomkåls och tryffelcreme med en liten salamibit
  • Crostini värmd i ugnen med ädelost och valnöts-päron marmelad
  • Salami och Brie plock
  • Tunnbrödsrullar fylld med salami, ruccola, päron, philadelphia mm
  • Ugnsgrillad Balsamico & Briesnitt



torsdag 20 januari 2011

Veckans vintips 110120

Fick av mina vänner Linda och Markus en jättegod Ripasso som "kock-vin" när jag lagade mat på Markus 30-årsfest. Just denna Ripasso finns inte på bolaget, men jag tänkte tipsa om några goda sorter som gör det !

Så vad är ripasso mer än ett vin från Valpolicella - Italien ?

Jo det är vin som jäses på samma fat där Amarone jäses och där det finns skalrester kvar från Amarone och på så sätt får en del av Amarones karaktär men inte samma prisklass och såklart inte samma tyngd. Men man får mycket vin för pengarna!

De viner som finns på alla bolag och inte är beställningsortiment är:

Campolieti Nr 6792 89 kr
Monte Garbi Nr 5328 99 kr
Annars är jag nyfiken och tror att jag ska beställa Tommasis Ripasso Nr 82721 169.-
Rätter på min blogg som denna typen av vin passar till är:

Lisas pasta och fläskfilégratäng

lördag 16 oktober 2010

Veckans Vintips 101016

I början när jag började dricka rödvin i slutet på 90-talet så var det bara rioja viner, rioja rioja rioja. Det tilltalade verkligen oss svenska "icke-vin" nördar.
Men nu på senare år så blir det inte så mycket för man tycker att alla smakar samma... överekade viner med vaniljton.

Detta vin är en rioja och en gran reserva (kravet för Gran Reserva är att den ska vara minst 5 år gammal varav 2 års fatlagrad och 3 på flaska)
Men jag tycker den är lite småtrevlig, publik smak som passar de flesta och prisvärd!



Lat 42 Gran Reserva
Nr 12679

Pris: 89.-
Doft och smak: Doftar och smakar som en typisk rioja, sträv med ekfatskaraktär men även en liten touch av torkade bär som nog gör att jag är lite svag för den. Balanserade smaker
Övrigt: 13,5 % alkoholhalt, ät gärna till nötkött men kanske inte den kraftigaste såsen, lamm kan också fungera .


Mat på min blogg som kan fungera:

lördag 9 oktober 2010

Trattkantarellsoppa m kantarellpizza

Hade min arbetskamrat Lisa här häromveckan och hennes lilla Svea.
Passar fortfarande på att äta så mycket svamp vi bara kan.. det är ju så underbart gott!

Gjorde en liten svampduo:

Pizza:

Smaksatt med tomatsås, talleggioost, västerbottenost, förstekta kantareller och bacon, rödlök mmmm

Trattkantarellsoppa:

Stek kantareller m. sharlottenlök i smör. Tillsätt vitt vin och smula i svampbuljong/fond, späd med några dl vatten, låt koka ihop. Tillsätt grädde och mixa upp. Smaksätt med flingsalt och svartpeppar. Gott!

I glaset:

Jean Biecher Riesling, Alsace 12284 75.-
Ett trevligt torrt friskt vin med lite fruktton.


fredag 3 september 2010

torsdag 29 juli 2010

Smörgåstårta & Champagnetips

När Bengt och Hannah fyllde år häromsistens så blev det smörgåstårta igen, en favorit i repris - receptet hittar ni här.
http://alexmumsmums.blogspot.com/2010/01/smorgastarta.html
Det är så lätt att glömma bort smörgåstårta men egentligen är det ju så himla gott. Och smidigt att förbereda.



För att göra middagen lite mer festlig så drack vi faktiskt champagne till. Det passade bra till det lite feta. Alltid trevligt att dricka när man besökt vinhuset. Så det blev en

Jacquesson Cuvée No 733 NV

Nr 7436, 329 kr

Den är brödig i smaken med mycket citrus, passar bättre till mat än som mingelbubbel tycker jag.

tisdag 29 juni 2010

Halvåtta hos mig - hos mig !

Min tur för halvåtta hos mig. Var sådär nöjd med menyn men tidsbrist gjorde att det blev lite fantasilöst. Hade iallafall fantastiska viner som lyfte maten :)
Recepten kan ni se nedan på bloggen eller om ni klickar på länkarna.


Förrätt:
Stoneleigh Riesling nr 6498 99.-

Varmrätt:
till denna en liten sallad m blåbär, hallon och dragonvinegraitte
Castello di Brolio 2006 nr 96567 309.-

Dessert:
Asti Cinzano nr 7711 75.-


måndag 21 juni 2010

Veckans Vintips 100621

Det blir mycket rosevin så här års... men det är väl för att man såå gärna vill att det ska vara sommar och den är på något sätt bekräftad när man dricker rosevin.
Sen är det ju väldigt gott att smutta lite också!

Blev bjuden på ett jättegott hos min väninna Martina i helgen och vill gärna tipsa er!






Valle Reale
Nr 2242


Pris: 79 kr
Doft och smak: Passar både som aperitif och till mat, har redan hunnit prova båda :)
Precis som en rose ska vara. Mycket röda bär såklart, men lite beska mot röda körsbär mm
Övrigt: Ganska hög alkoholhalt för att vara rose 13 %, har sett den som tips i flera tidningar.

tisdag 1 juni 2010

Rosa bubbel m. tilltugg

Man ska leva som man lär. Därför blev det just lite rotari rose på förfesten i lördags.
Vännen Katrin hade gjort goda tilltugg:

I Glaset:
Rotari Rose 7709 99.-

Tilltugg:
Nachochips med philadelphia och sweet chili sås
Tunt Knäcke med grillad Halloumiost och päronmarmelad.


lördag 29 maj 2010

Veckans Vintips 100529

Vill du göra det lite festligt med bubbel men ändå inte smacka på för mycket. Rotati Rose är ett givet kort som välkomst eller mingelgott. Och nu finns den i Magnumflaska också! Extra Festligt. Och allt som är rosa är ju fint :)

Rotari Rose
Nr 7701
Doft och smak: Både sötma och beska i smak och doft. Ganska snäll. Lite champagne -brödig.
Övrigt: Görs på klassisk champagnemetod fast i norra Italien


måndag 17 maj 2010

Ny vinkällare önskas

Jag har några hyllor i källaren med lite godsaker på och lite viner som jag vill lägga undan en tid. Men fick ett mail av Elisabeth med en annan lite coolare vinkällare.

Tänk om man hade en sån hemlig trappa i köket....




fredag 7 maj 2010

Veckans Vintips 100507

Vi hade vinprovning hemma hos Sandra häromsistens. Lite nyheter och lite hon var nyfiken på att prova. Så en av de vinerna får bli veckans vintips. För visst längtar vi efter vackert väder och att efter dricka rosé! Innan vi gör det så är det inte sommar.
Så tipset är flaskan längst till höger....

Lord Zinclair
Nr 6291 55 kr
En rose som uppfattas som söt. Mycket bär och gelehallon.
Ingen matrose utan mer iskallt prat-rosé en riktigt varm dag.
Och billig... 55 kr.... nästan lika billigt som att dricka mjölk till maten.