Visar inlägg med etikett Recenserat i Halland. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Recenserat i Halland. Visa alla inlägg

onsdag 14 november 2012

Tiraholms Fisk


Då jag inte äter fisk och skaldjur så har det aldrig blivit av något besök till Tiraholms Fisk
fast jag hört så mycket positivt om det alla år som jag bott här.

Betade av lite mysiga utflyktsmål i somras och då fick det bli ett besök
OCH
de hade underbar viltrostbiff som jag kunde äta så jag svalt inte direkt :)
Tjuvsmakade dock och fisken var så god att den nästan inte smakade fisk !
Rekommenderar ett besök både för miljön och den goda maten.


Mitt sällskap åt:

Honung och senapsgrillad regnbågslax glaserad med honung, senap och
örtkryddor från Lynga Ört

Jag åt:

Rostbiff på viltkött och krämig färskpotatissallad







måndag 8 augusti 2011

Lilla Helfwetet i Halmstad

Sommarens i särklass bästa restaurangbesök i Halmstad var i fredags på Lilla Helfwetet. Detta trots att det var Tall Ship Race och mängder med gäster i omlopp. Mycket imponerad ! Inga konstigheter men väldigt god och vällagad mat, råvaror med kvalitet och fin service. Åt för mycket bara... 3-rätters och stooora portioner. Dessutom gjorde jag ett fel till - var chaufför. Med goda viner så hade maten höjts ytterliggare ett snäpp. Bengt tog iallafall en Mariestad till sin förätt och en Chablis till hälleflundran som jag smakade på som var väldigt god.. Lucky him.

Förätt:

Bruschetta med tomat, basilika och parmesan toppad med olivcreme och parmaskinka


Klassisk Toast Skagen toppad med löjrom




Varmrätt:

Lammracks med grillade primörer, getostkryddad potatiskompott samt rostad vitlökssky


Grillad hälleflundra med sparrisrisotto, kräftbuljong toppad med citruscreme





Dessert :

Vanilj Creme Brule m. färska bär




Plats: Lilla Helfwetet, Hamngatan Halmstad
Sällskap: Min sambo Bengt
Vi åt: 3-rätters, se ovan
Utseende: Mycket snyggt upplagt och vackra färger
Prisvärdhet: Ok
Övrigt: Jättebra service och trevlig personal. Tråkigt att dricka alkoholfritt vin till den goda maten, ska inte göra om det misstaget. Vi hade andra vänner som åt samma kväll och som också var supernöjda !
De har lyckats få det mysigt i sin "ute-restaurang"
Rekommenderas!

torsdag 26 augusti 2010

Börje Olssons Skafferi i Halmstad

Mitt på gågatan i Halmstad ligger Börje Olssons Skafferi. En kombinerad restaurang och delikatessbutik med mycket medelhavsdelikatesser. Supermysigt att sitta där inne bland alla ostar, burkar och oljor. På semestern så passade jag och min dotter på att äta av deras helgbuffé som är jättegod. Nedan ser ni min smarriga tallrik !


Plats: Börje Olssons Skafferi, gågatan Halmstad
Sällskap: Min dotter lilla K
Jag åt: På buffen med bla parmaskinka, pajer, ostar, bröd, sallader, oliver, cevapcici
Smak: Jättegod! Särskilt pajerna
Utseende: Helt okej, bufféer bli ju alltid lite geggigt.
Prisvärdhet: 99 kr, ett helt ok pris för detta
Övrigt: Mysigt att sitta ute också om vädret tillåter... jag lyckades komma hem med ostar för 400 kronor och en olivolja för 200 också för de har mycket ett titta på. Väldigt kunnig personal i disken som man verkligen kan diskutera smaker och mat med.
Rekommenderas!

lördag 24 juli 2010

Lunch på Wapnö Gård

Wapnö Gård utanför Halmstad är en stor Bondgård med eget mejeri som ligger utanför Halmstad. Den är väl värd ett besök för man kan strosa runt och titta på mejeriet...deras enorma kokarusell och kalvar. Just den dagen vi var där så var det en ko som började kalva, men vi hade inte tid att vara kvar för en veterinär jag pratade med sa att det kan ta allt mellan 1-12 h. Vi åt i alla fall lunch där. Jättemysig att sitta på Wapnö Slotts baksida och titta ut över
slottsparken


Plats: Wapnö Slott och Gård utanför Halmstad
Sällskap: Min väninna Kamila och hennes dotter Olivia
Jag åt: En tjälknölssmörgås gjord på bröd av Wapnös eget dinkelmjöl samt med deras egen goda pepparotsfärskost på.
Smak: Jättegod.
Utseende: Vacker!
Prisvärdhet: 69 kr, det tycker jag var ett bra pris för den stora smörgåsen
Övrigt: Mysigt att sitta ute bakom slottet, gott kaffe också! Kan rekommendera att köpa produkter frpn Wapnö Mejeri när ni är i närheten. Mer närproducerat kan det inte bli Halmstad och man ser att djuren verkligen har det bra

tisdag 25 augusti 2009

Smultronställen i Halmstad

Måste bara ge tips om 1 underbart smultronställe i Halmstad där vi ofta fikar på någon av våra många utflykter i Halmstad.
Det är Riccardos World of Icecream. Helt suverän Italiensk glass.
Nedan min lillrumpa som glatt tuggar i sig av sin favorit Mangosorbet.

Plats: Möllegårdens glass / World of Riccardo
Tid: Många gånger i somras
Sällskap: Olika men vid detta tillfälle Pappa och hans sambo Siv
Jag åt: 2 kulor glass. Hasselnöt och Cocos
Jag drack: Ingenting
Smak: Helt underbar....man kan verkligen känna kvaliten i råvarorna och kärleken som är nedlagd på ett helt perfekt recept.
Utseende: Glassen helt perfekt, smälter lite fort men det är för att den är hemmagjord
Service: Lång kö men det gick ändå fort.
Prisvärdhet: Runt 30 kr för två kulor...kanske lite dyrt...men hellre 1 glass här än 5 på ett annat ställe
Övrigt: Rekommenderas verkligen som mysigt utflyktsmål när man är i Halland