Sommarens i särklass bästa restaurangbesök i Halmstad var i fredags på
Lilla Helfwetet. Detta trots att det var Tall Ship Race och mängder med gäster i omlopp. Mycket imponerad ! Inga konstigheter men väldigt god och vällagad mat, råvaror med kvalitet och fin service. Åt för mycket bara... 3-rätters och stooora portioner. Dessutom gjorde jag ett fel till - var chaufför. Med goda viner så hade maten höjts ytterliggare ett snäpp. Bengt tog iallafall en Mariestad till sin förätt och en Chablis till hälleflundran som jag smakade på som var väldigt god.. Lucky him.
Förätt:
Bruschetta med tomat, basilika och parmesan toppad med olivcreme och parmaskinka
Klassisk Toast Skagen toppad med löjrom
Varmrätt:
Lammracks med grillade primörer, getostkryddad potatiskompott samt rostad vitlökssky
Grillad hälleflundra med sparrisrisotto, kräftbuljong toppad med citruscreme
Dessert :
Vanilj Creme Brule m. färska bär
Plats: Lilla Helfwetet, Hamngatan Halmstad
Sällskap: Min sambo Bengt
Vi åt: 3-rätters, se ovan
Utseende: Mycket snyggt upplagt och vackra färger
Prisvärdhet: Ok
Övrigt: Jättebra service och trevlig personal. Tråkigt att dricka alkoholfritt vin till den goda maten, ska inte göra om det misstaget. Vi hade andra vänner som åt samma kväll och som också var supernöjda !
De har lyckats få det mysigt i sin "ute-restaurang"
Rekommenderas!