Visar inlägg med etikett Frukost-Brunch. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Frukost-Brunch. Visa alla inlägg

torsdag 22 mars 2012

Egg Benedict

Egg Benedict är en så fantastiskt god frukost/brunch rätt som jag gärna tar om hotell erbjuder det eller om det finns som brunch. Kontrasten mellan det syrliga i såsen och det pocherade ägget. Mmmm
Det är ju lite meckigt däremot och lite moment som är lätta att misslyckas med.
Jag lyckades ju skära hollandaisen men räddade den genom en extra ägggula och ett galet vispande.

Hollandaise

Smält 150 g smör smöret och låt det svalna något. Blanda 3 äggulor och 1 msk vinäger  Ställ kast- rullen i vattenbad eller värm försiktigt på låg värme. Vispa hela tiden tills gulorna tjocknar och blir krämiga.

Lyft kastrullen från värmen och tillsätt smöret under kraftig vispning, först droppvis sedan i en fin stråle. Ta inte med den grumliga bottensatsen. Smaksätt med pressad citron, salt och lite cayennepepparTillsätt lite vatten om du tycker att såsen blir för tjock.

Pocherade ägg

Häll vatten och 1 msk  vitvinsvinäger i en låg vid kastrull, vattnet ska nå halvvägs upp i kastrullen. Låt vattnet koka upp, dra ner värmen och låt vattnet sjuda. Knäck ett ägg i taget i en kopp och låt det försiktigt glida ner i vattnet. Ägget är färdigt när äggvitan stelnat, 3-4 min. Ta upp det med hålslev. Strö på lite salt vid servering

Servera på bröd m. spenat och skinka, strö över lite svartpeppar och ev salt.
Garnera med gräslök.




tisdag 18 oktober 2011

French Toast

Så här är jag uppvuxen med att göra French Toast.
Med en amerikansk pappa så blev det en och annan gång.

Vispa upp ägg med kanel och lite lite mjölk.
Dränk rostbröd i detta och stek sedan.
Servera med Lönnsirap och ev en klick smör.

Mmmmm. yummie söndagsfrukost.


torsdag 22 september 2011

Nathalies Goda GI-Knäcke

Min styvdotter bor hos oss ett par månader och hon hade överasskat med att göra supergoda GI-knäcke häromdagen när jag kom hem. Perfekt när man är sugen på något och sprängfyllt med nyttiga fröer och grejer. Egentligen tror jag att man kan stoppa i lite vad man har.





2 dl majsmjöl eller dinkelmjöl
1/2 dl linfrön
1/2 dl sesamfrön
1 dl solroskärnor
1/2 dl pumpakärnor
1/2 dl olivolja eller rapsolja
1/2 tsk salt
2 1/2 dl kokande vatten



  1. Sätt ugnen på 150 grader och förbered en plåt med bakplåtspapper.
  2. Rör ihop alla ingredienserna och tillsätt sedan 2 1/2 dl kokande vatten och vänd runt och häll ut på bakplåtspappret. Platta ut och släta till smeten så att det blir ett par mm överallt. Är det inte tillräckligt platt så blir det lite mjukt knäckebrödet.
  3. Häll på knappt en näve grovsalt, tex flingsalt.
  4. In i ugnen ca 1 timma.

måndag 21 mars 2011

Avokado och jordgubbsmacka

Fortfarande inget kök.....
Men man får ju försöka piffa till mackorna lite då....

Denna var god!
Jordgubbar, Avokado och mozarella


torsdag 13 januari 2011

American Brunch

Älskar Älskar Älskar Amerikansk frukost.
Så när min dotter fyllde 13 nu så blev det en härlig brunch.
Den bestod av:

  • Scones
  • Massa gott pålägg
  • Bagels
  • Bacon
  • Äggröra (x:a god med ost och creme fraiche i)
  • American Pancakes med maplesuryp
  • Smoothies
  • Kaffe bryggt på nymalda Starbucks bönor
  • Färskpressad juice med apelsiner, clementiner, päron, äpple, morot och tomat








Scones

När jag gör scones så gillar jag att använda ett klassiskt recept. Och vad är mer klassiskt än det i "rutiga kokboken". Gör dock hellre i små mysiga bullformar än som kakor. Med fil istället för mjölk.

  1. Blanda 8 dl vetemjöl, 1/2 dl salt, 1 tsk socker och 4 tsk bakpulver i en skål.
  2. Fördela 100 gram smör med fingertopparna till en grynig massa.
  3. Tillsätt 4 dl filmjölk och blanda snabbt ihop degen.
  4. Grädda i ugnen på 250 grader.

Mmmmmmm mums mums.



Min Enklaste Smoothie

Mixa vaniljyoughurt med banan och valfri frusen bär som tex här hallon och björnbär.
Mmmmmm