Visar inlägg med etikett Tillbehör. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tillbehör. Visa alla inlägg

fredag 4 november 2011

Kycklingfilé med potatispizza

Jag fick detta recept av en arbetskamrat och tyckte att det lät mycket gott.
Jag hade inte kyckling enligt receptet utan serverade med
Kameran strulade denna dag, men hittade en bild på kronfagel.se där receptet ursprungligen är hämtat.

Potatispizza:
Rulla ut 1 smördeg påpå bakpapperstäckt plåt och nagga den. Fräs 1 gul lök & 1/2 purjolök mjuk i olja, salta och peppra. Skiva 500 g kokt kallnad potatis. Fördela stark riven ost på botten av smördegen, lägg därefter på potatisskivor och avsluta med lök och mera ost. Strö över hackad timjan. Pensla kanterna med uppvispat ägg

 Grädda pizzan mitt i ugnen i 225° C i ca 30 minuter eller tills den fått vacker färg. Skär i tårtbitar och strö över färskhackad timjan. Servera kyclingfiléerna till samt en sallad.



fredag 9 september 2011

Potatismos från himlen och hemmagjorda köttbullar

Mmmmm.
Hade i moset stekt scharlottenlök och kantareller, vitlök, creme fraiche, tryffelolja, vitlök,
liten skvätt grädde, smör, flingsalt och vitpeppar.
Snacka om moset från himlen.... särskilt med smaken av tryffelolja.

Till det hemmagjorda köttbullar.


torsdag 1 september 2011

Plommon i sallad

Älskar att bryta av smaker med något annat. Därför så har jag ofta frukt eller något sött i sallad.
I år har vi massor med plommon i trädgården så jag provade det i och det var riktigt gott !

Blandade salladsorter - avokado- rödlök -plommon - balsamico

tisdag 23 augusti 2011

Melonsallad

Superfräsh sallad att ha på buffe eller som tillbehör till grillat.

Olika typer av meloner
Fetaost
Hackad färsk mynta
Citron
Flingsalt, svartpeppar



söndag 14 augusti 2011

Mumsiga osttillbehör


Älskar ost. Om inte ost fanns skulle jag väga 20 kilo mindre :)
Har ofta ostbricka som förätt, tycker det är godare innan maten när man fortfarande är hungrig.Och man måste ha vin till. Annars kan det kvitta. Vin + Ost = A match made in heaven

Gjorde lite goda enkla osttillbehör själv.


Fikonmarmelad: Köpt

Päron i lag: Strimla päron och koka i en lag till de blir mjuka gjord på vatten, socker, lite vaniljsocker, riven ingefära och pressad citron. Låt kallna och ligga i lagen.
God till ostar som chevre, brie mm

Balsamicorussin: Bara låt balsamvinäger koka in i russinen, lämna lite vätska kvar
God till hårda ostar som parmesan etc




Ostbrickan
Chevre, Brie, Pecorino med tryffel, Tallegio, Baroloost
och två som jag inte kommer ihåg namnet på. den ena var en fransk hårdost och den
andra en fårost.




 

söndag 17 juli 2011

Krämig potatissallad

God potatisallad som passar till grillat.
God att äta även dagen efter när den geggat ihop sig lite !

Färskpotatis, creme fraiche och matlagningsyoughurt, tärnat äpple,
lite bostongurka, en skvätt citron, dijonsenap, flingsalt, svartpeppar, gräslök.

Caprese

Så enkelt men ändå så fantastiskt gott !

Närodlade tomater av olika färger, mozarella, basilika, flingsalt, grovmalen svartpeppar och ringlad balsamico

söndag 26 juni 2011

Grillspett m. mumsig potatissallad

Lillasyster fick välja och då blev det grillspett, länge sen vi gjorde så det var rätt gott !
Potatisalladen blev riktigt god, gjorde en dressing  nästan som när jag gör dressing till ceasarsallad men utan ett par ingredienser. Enkelt, smidigt och gott allting.
Lite färsk majskolv också är aldrig fel !!


Grillspett: Fläskfile, kolbaz, röd och grön paprika, champinjon med bacon runt, sharlottenlök Marinerade köttet i honungsmarinad

Potatisallad: Potatis grillad i ugn, marinerad kronärtskocka, sharlottenlök, ruccola, baslika, timjan, persilja.

Vinegraitte: Rapsolja, Olivolja, Vitlök, Dijonsenap, 1 äggula, vitvinsvinäger, salt och peppar


måndag 6 juni 2011

Supergod annorlunda potatissallad

Lite trött på de potatissallader som jag brukar göra så jag testade en ny häromsistens.
Såååå god !!

I den var :
 Fäskpotatis och blomkål ugnsrostat ihop - Ruccola - Rostad lök-
körsbärstomat - kronärtskocka - knaperstekt hackad bacon samt färdig pesto !

Denna är lite aspirant att hamna på grillbuffen på Ågård 18:e Juni

söndag 5 juni 2011

Entrecote och sallad med grillade varma grönsaker


Vilken underbar kväll!! 24 grader utomhus vid 8 på kvällen.
Förra helgen var det typ 9 grader och regn.
Grillade Entrecote m. vitlökscreme och gjorde en jättegod sallad med blandade kalla
och varma grillade grönsaker. Hade bara lite olivolja med citron ringlad. Mmmm

Blandad Sallad, Ugnsbakade färskpotatisar, Grillad Sparris, Grillad Paprika.
Avokado, Olika tomatsorter, Nektarin, Rödlök, Grillad Halloumiost

Mmmmm


måndag 23 maj 2011

Goda Grillsåser

Skulle hjälpa Ulrika att göra lite såser och sallad till grillfest i kyrkan. Hon fick önska och önskade sig då vitlöksås och rostad paprikasås. Riktigt goda både till buffé eller grillat.

Vitlöksås: Creme Fraiche, Vitlök, Socker, Flingsalt, Cayennepeppar

Paprikasås: Grilla röd och gul paprika i ugn med olivolja och salt tills den blir svart. Ta av skal. Mixa med Creme Fraiche, fetaost, sweet chili sås, svartpeppar och ev. flingsalt.


lördag 21 maj 2011

Söndagsstek och vårens sista mos

Nu är det snart bara färskpotatis för hela slanten.... men man får utnyttja de sista lite halvläskiga potatisarna någon sista gång . Min sambo älskar stek... finns inget som får honom så lycklig som en riktigt tråkig stek med potatis... riktigt så brunsåsig är ju inte jag så detta fick bli en kompromiss. Riktigt "gött mos" !!

Stek:  
Salta och peppra... kör på låg temp 125 grader... ös gärna . Färdig vid 55-60 grader beroende på hur du vill ha den stekt.

Mos:
Gjorde mos på vanligt sätt men smaksatte med bacon som stektes med rödlök samt timjan och riven parmesan.

Rödvinssås:
Mitt vanliga enkla recept som du hittar här

Morötter:
Koka och bara glacera i smör

I glaset : En australienare, Shiraz


onsdag 11 maj 2011

Grillad fläskfilé och potatissallad m. pepparot

I denna rätt så är det inte köttet som hade huvudplatsen utan potatissalladen. Har varit sugen länge på att riva i lite pepparot i potatissalladen efter att ha smakat det någonstans och det blev riktigt riktigt gott!

Potatissalladen: Kokt potatis blandat med 1 burk creme fraiche, 1 msk majo, 1 syrligt äpple, strimlad vårlök, någon matsked olja, lite pressad citron,  valfri mängd pepparot, flingsalt och svartpeppar.

Fläskfilén: Grillade den hel i honungsmarinad

I glaset: Ett shiraz från Australien

lördag 7 maj 2011

Lax & Sparristerrine

Denna terrine inspirerad av Louise som blev årets mästerkock bjöd Malin på. Sååå god, min dille på pepparot försvinner inte - det är bara så sagolikt gott !
Och sparrisen som kommer nu.. den vill man ju bara ta tillvara på på alla möjliga olika sätt.
Malin hade inte lax i utan extra sparris


1. Koka 1 knippe sparris sparrisen i lättsaltat vatten i ca 3-4 minuter. Häll av och kyl ner i isvatten. Lägg upp sparrisen på hushållspapper för att torka.

2. Värm 500 g pepparrotscantadou med 2 dl mjölk. Krama ur vattnet ur 5 gelatinblad och rör ner dem i krämen. Dra av kastrullen från plattan och låt svalna.

3. Tillsätt 250 g lax och 1 dl nyriven pepparrot i pepparrotskrämen och rör om så att allt blandas. Kläd in en brödformform med plastfilm.

4. Lägg 1/2 dl hackad dill i botten av formen. Fyll på med lax- och pepparrotskräm upp till ca ¼ av formens kant.

5. Lägg hälften av sparrisen tätt bredvid varandra på längden i formen. Fyll på med pepparrotskräm.

6. Varva ytterligare en gång med sparris och pepparrotskräm och avsluta med 1/2 dl dill till
7. Kyl ner och låt stå minst 4 timmar innan servering (bäst blir terrinen om man gör den dagen innan).

8. Blanda 1 dl kallpressd rapsolja, 1/2 citron,  1/2 dl dill, salt och svartpeppar till en vinegraitte. Skär jämna bitar av terrinen och lägg upp på ett fat. Ringla över vinägretten, strö över nyriven pepparrot och garnera med dill.

söndag 17 april 2011

Grillad Lammfilé m. Chorizosmör och Varm Potatisallad

Det blev lammytterfilé vid första grilltillfället med ett recept
inspirererat av fredagskocken.

Lammfilén : Om du har termometer, grilla till en innertemperatur på 55 grader. Salta och peppra.

Krydsmöret: Ta  chorizokorv och dela på hälften. Grilla i ugnen. Gröp ur korvens inkråm och mixa med smör så har du ett jättegott kryddsmör till kött

Varm Potatissallad : Baka potatis, palsternacka och rödlök i olivolja och flingsalt i ugnen på minst 200 grader. Vänd runt med färsk bladspenat. Smula i chevreost och lägg även i gula russin (sultanrussin). Pressa över citron och ringla över olivolja. Strö över flingsalt vid behov.

Drick en god sträv italienare till detta !

onsdag 12 januari 2011

Avokado och kesoröra

Denna röran har hängt med i många år och jag älskar den.
Både på smörgås eller i bakpotatis eller som topping på en god sallad.
Det är bara keso, avokado, tomat, rödlök, flingsalt och svartpeppar.
Hur gott och nyttigt som helst !

måndag 29 november 2010

Saffransrisotto m pinje och ostbakad lax

Jag fortsätter lära mig laga fisk och försöker äta en liten tugga varje gång fast det är vidrigt :). Denna gången blev det lax. Jag åt Parmaskinka istället för fisk till risotton och det var supergott !


Saffransrisotto : Stek sharlottenlök och kantareller, när de nästan är färdiga häll i ris (ska vara arborio el. avorioris) och stek så det blir genomskinligt. Häll på vitt vin några dl och sedan buljong ( jag tog hälften hälften svamp- och höns-buljong) Häll på en påse saffran. Låt vätskan koka in. Sedan fortsätter du så här... häll på buljong... låt vätskan koka in... osv tills riset är krämigt och har rätt konsistens. Då häller man i riven ost parmesan eller västerbotten som jag hade. Smaka av med salt och peppar. Mums!

Laxen: Pinjenötter och västerbottenost, salta och peppra in i ugnen på 180-200 grader.

Sallad á lá Ernst: Blandad sallad, päron, rödlök, granatäpplekärnor. Vinegraitte gjord på 1 pressad apelsin blandad m. olja, vinäger, honung, salt och peppar.



söndag 3 oktober 2010

Ryggbiff m rödvinssås ugnsrostade rotfrukter och mannagrynscreme

Detta var en av de godaste måltiderna jag slängt ihop på länge.
Nathalie var hemma också och då är det extra roligt att göra något gott!
Receptet på mannagrynscremen smaksatt med kantareller har jag fått från Bjertorps Slott. Det låter konstigt men är supergott!!! Särskilt om man har en mustig god rödvinssås till.

Köttet:
Bryn hel ryggbiff runt om i salt och peppar. In i ugn på 175 grader tills innetemperatur är 55-60 grader. Då blir den rosa - medium rakt igenom.

Såsen:
Smält lite smör i en panna, smula i lite köttbuljong eller kalvfond samt idealmjöl och lite vatten, häll i lika delar balsamvinäger och rött vin. Strö i lite socker och koka ner till hälften. Smaksätt med svartpeppar, mer fond om det behövs och ev salt. Ta i mer idealmjöl om den inte är tjock nog.

Rotfrukterna:
Skär de rotfrukter som du gillar i stavar och kör in i ugn med timjan, olivolja, flytande honung och flingsalt. Baka på 200 grader men ta på grillvärme sista 3-5 minuterna så det blir lite god yta på.

Mannagrynscremen:
Fräs kantarellerna och sharlottenlök i lite smör så de får en god yta. Häll på en skvätt vitt vin och några dl buljong (kyckling eller grönsaks). Koka upp detta. Vispa sedan i mannagrynskorn så att detta blir en creme... var försiktig så det inte blir för tjockt.
När cremen fått önskad konsistens, tillsätt stark ost typ parmesan eller västerbotten.
Smaka av med salt och peppar.


I glaset: En Australiensisk Cabarnet..mmmm det krävs ett rödvin med lite kraft för att matcha smakerna !

torsdag 16 september 2010

Potatis och fetaostgratäng m. lövbiff

Mmmm... idag blev det väldigt god middag tyckte hela familjen.
När det är jättegott och dessutom lättlagat så blir man väldigt lycklig!
Receptet hittade jag här


Ta potatis och dela i bitar, jag tog potatis med skal för det var så tunt skal.
Stek potatisen i lite olja, flingsalt och mycket grovmalen svartpeppar.
Häll sedan hälften av potatisen i en gratängform, strö över massa tärnad fetaost (1,5 bit), strimlad rödlök samt strimlad soltorkad tomat. Ta andra hälften av potatisen över detta.Häll sedan över grädde och matlagningsgrädde så det blir ganska mycket i botten (jag tog en av varje)
In i ugn på 200 grader tills potatis är mjuk.


Vi åt med lite touch-stekt lövbiff och grönsallad. Kan serveras med vilket kött eller kyckling som helst eller kanske köttfärsbiffar.

Fattades bara ett glas vin.......


torsdag 9 september 2010

Kronärtskocka m aioli

Jag älskar inlagd kronärtskocka. Men däremot hel har jag inte ätit sen jag var barn. Hörde radiokocken på Mix Megapol prata om det och blev sugen på att prova.
Gott, men inte så gott så det var värt jobbet... det är ändå lite pill och tar en stund att koka.
Inte mycket mat, man suger ju ur det nedersta på bladen efter att ha doppat dem i lite aioli.

Familjen var väl sådär imponerad av att ha det till mys en lördagskväll... så jag fick muta dem med lite ostbågar efteråt.

KOCKORNA: Klipp ytterst på bladen och skär bort skaftet. Koka ca 30-40 min (tills bladen släpper lätt) i vatten smaksatt med pressad citron, vitlök, gul lök och timjan.

AIOLI: Finhacka 2 vitlöklsklyftor, mixa med 2 äggulor, pressad citron, 1 tsk dijonsenap, tillsätt långsamt medans du mixar så det blir slätt 1 dl rapsolja och 1/2 dl olivolja. Vispa tills det tjocknar och blir "majonnäsigt"