Visar inlägg med etikett Bortbjuden. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Bortbjuden. Visa alla inlägg

söndag 16 december 2012

Pinot Noir till fågel


Som traditionen bjuder så var vi hos våra vänner P & R på ankmiddag lördagen innan andra advent även i år. R kontaktade mig innan och ville ha vintips och jag tipsade om Pinot Noir som passar bra till alla typer av fågel. Det hade även damen på systembolaget gjort. Det var en riktigt trevlig match mellan den feta ankan, de söta tillbehören, gräddiga såsen och vinet.

Så glöm inte det.
Pinot Noir och fågel = Kärlek



- Posted using BlogPress from my iPhone

torsdag 29 december 2011

Malins Goda Saffranspannacotta

Saffranspannacottan tillsammans med det dessertvinet som vi drack på senaste vinprovningen var verkligen en match made in heaven. Mmmmmm. Jag körde men tog med mig både dessert och lite vin hem för att njuta i min ensamhet.

Vinet var Chateau de Levant Nr. 4153 105 .-

Saffranspannacotta 4-6 st

1. Låt 2,5 blad gelatin ligga i kallt vatten i 5 min.
2. Koka upp 5 dl  grädde och 1/2 dl socker i en kastrull. Ta kastrullen från värmen.
3. Lyft upp gelatinet och rör ner det i gräddblandningen så att det smälter.
4. Rör ner 1 påse saffran och 1 tsk vaniljsocker.
5. Häll gräddblandningen i små vattensköljda glas eller formar.
6. Låt det stelna i kylen i minst 4 timmar eller tills nästa dag.
7. Gröp ur passionsfrukt och häll ovanpå för en god brytning.

måndag 5 september 2011

Kräftskiva de luxe

I lördags hade vi en kräftskiva men med havets frukter istället. Det var som en avskedsmiddag för min styvdotter Hannah som ska till Costa Rica 6 månader som voluntär.
So jag skrivit här innan så gillar jag ju inga djur som lever i vatten alltså fisk, skaldjur etc... men har gett mig på att det går att lära sig att äta... så jag tränar så fort jag kan. "Stortränade" i lördags på både räkor, havskräftor och krabba... doppade man i aioli så smakade det ju inte så farligt :)


lördag 7 maj 2011

Tips på vårbuffé

Denna buffé bjöd Malin på på sitt kalas !
Underbart goda rätter där hon verkligen utnyttjade vårens smaker !
Något att inspireras av, det var verkligen en superbuffe!!

Ni ser från ovan

Sparristerrine - Parmaskinka - Sojamarinerad lax m. aioli - Salld m. mango och mozarella - Kyckling och ananasspett - Sallad m fetaost -  Potatishalvor m. creme fraiche, philadelphia och västerbottenost - laxrullar

Sedan hade hon också jättegott hembakat bröd med massa ostar !


måndag 2 maj 2011

Maränggrottor från heaven

Ärligt talat så var dessa maränggrottor en av de godaste desserterna jag någonsin ätit. Mmmm måste göras snart ! Malin bjöd på dem på sitt födelsedagskalas.

Maränggrottan (ca 10 st)
  1. Sätt ugn på 250 grader
  2. Vispa 3 äggvitor till hårt skum, tillsätt 2 dl socker lite i taget under vispning
  3. Vispa i 1/2 tsk bakpulver och 1/2 krm salt
  4. Vänd försiktigt i 2-3 msk hackade pistaschnötter
  5. Klicka ut smet i engångsmazarinformar, gör en grop i mitten med en sked.
  6. Ställ maränger i mitten av ugnen och stäng genast av den. Låt stå minst 3 1/2 h men gärna över natten.
Mascarponecreme
  1. Vispa 2 äggulor och 1/2 fl vaniljsocker ljusgult.
  2. Blanda i 250 g mascarpone
Servera grottor med mascarpone och fruksallad eller bär.
Malin hade här jordgubbar, passionsfrukt och kiwi men det går bra med vilken frukt eller bär som helst.

Helt underbara!! Bara smälter i munnen

torsdag 14 april 2011

Räkor med mys

Vi hade lite tjejmiddag i lördags hemma hos Sofia. Typisk mysig tjejig plockmat så man kan sitta och äta länge och snacka, räkor, löjrom, bröd, ostar, västerbottenpaj, sallad mmmmm.
Drack en riktigt god Champagne till detta som jag starkt kan rekommendera och ett riktigt fynd dessutom !!

Baron Fuente
Nr 7522, 189 kr.


onsdag 23 mars 2011

Leilas - Sandras och Maddes Pizza

Var på vinprovning hos Sandra förra veckan och hon bjöd på en sån riktig lyxig gourmet pizza, ni bara måste göra den! Madde tyckte också att den var god så hon bjöd på den i lördags också!

Recept hämtat här

Pizzadeg:
Blanda 50 g färsk jäst , 2 tsk socker, 1 tsk flingsalt, 0,5 dl olivolja och 3 dl ljummet vatten i en bunke. Rör i vetemjöl special (7-9 dl) tills du får en elastisk deg, spara lite till utbakning. Jäs under bakduk ca 25 minuter

Fyllning:
Bred tunt lagerTomatsås (egen eller färdig på burk) på pizzan, smula på 300 g chevreost och 4 skivade/klyftade fikon. Hacka 4 klyftor vitlök, 1 st mild röd chili och 2 kvistar färsk rosmarin och lägg på. Lägg på 3 st mozarella. Baka pizza på 200 grader.
När den är färdigbakad, strö över ruccola, parmaskinka och droppa lite tryffelolja eller annan smaksatt olja över.

Sååååå gott!
Vi drack bourgogne till och inte hade jag anat att pinot noir var såå god till pizza, men det var det verkligen. Brukar annars bli någon sträv italienare. Men bourgogne/Pinot Noir kan starkt rekommenderas!

fredag 4 februari 2011

Mmmm

Så här god mat hade Fia gjort när vininnorna hade vinprovning igår kväll:
Tips till helgen kanske ?

  • Kantarellsoppa med kalkonspett och krutonger
  • Västerbottenpaj med sparris
  • Smördegstänger
  • Gratinerad Brie på gott bröd

Superdupergott!



tisdag 4 januari 2011

Mat hos en barnfamilj

Har glömt hur det är med barn som tjatar om Donken.
Men nu fick vi prova på lite barnmat en dag i Örebro.
Mc Donalds till lunch och tacos till kvällsmat.
Men jag lovade Noomi att skriva att hon faktiskt bjöd på jättegod ryggbiff kvällen vi kom med massa smarriga tillbehör.






onsdag 15 december 2010

Den årliga ankmiddagen

Vi har en tradition.
Eller egentligen är det våra vänner Pia och Roger som har en tradition.
Det är att bjuda på helstekt anka varje lördag innan andra advent.
Så även i år.
En mycket trevlig tillställning. Och sååå gooood.

Bara titta nedan på den feta ankan och så alla goda tillbehör till den.... gräddsås, hemgjord gelé, dansk specialitet "sötpotatis", vanlig potatis, rödkål. Och när man trodde att man inte kunde få ner mer i magen serverades en underbar vaniljchokladpannacotta







söndag 15 augusti 2010

Our friend T the WEBER-MASTER

Ohh vad skönt att vara bortbjuden på mat.. och allra godast mat och viner det får man alltid hos Victoria och Torbjörn. Torbjörn inspirerar mig med sin Weber-kärlek. Han har visat att man kan laga ALL mat på Weber. I vintras var vi bjudna på helgrillad kalkon. Torbjörn hade grillat en kalkon på 6-8 kg något som tog hela dagen på grillen.

Och nu var det dags för överkurs igen. Det bjöds på egenfiskad gös från Bolmen. Och för oss som inte gillar fisk , kycklingwok fast wokad på grillen! Smakar precis sådär som thailändsk wok gör i Thailand med lite grillad smak som extra krydda! Och inte blev det sämre av att jag fick lite i matlådan till jobbet också! Tack vänner för en skön kväll!



onsdag 21 april 2010

Halvåtta hos dig hemma hos Pontus

En sen kväll efter massa WII-spel så bestämde jag min fina Nathalie och Matilda att vi under våren skulle köra Halvåtta hos dig som en riktigt tävling. Vi ville ha med någon man också... och eftersom vi hade turen och haffa Pontus när han hade tagit någon öl så sa han ja :)

Så nu var det dags!



En jättetrevlig kväll i en annars ovanlig kombo av människor.... poängen kan jag ju inte skriva här för de avslöjar vi såklart sista gången! Men + poäng iallafall för att det var så bra flyt mellan rätterna och så oerhört goda viner till. Särskilt vintvinet till förätten var helt underbart! Köp!! Recept på förätt och varmrättspotatis kan ni se i blogginlägg nedan.



Förätt
Grillad Halloumiost m. sallad, äpple och cahewnötter
Vi drack
Chablis Premier Cru Fourchaume Nr. 7457 199.-
Varmrätt
Grillad entrecote, ugnsrostade grönsaker m fetaost, pepparsås
Vi drack
Antè Barbera dÀsti Nr. 32335 89.-
Dessert
Crepes fyllda med choklad och cointreau till detta serverades vaniljglass och hallonsås.
Vi drack
Vecchioflorio Marsala Superiore Nr. 8403 99.-

Pontus Ugnsgrillade Potatis m massa gott

Jättegod potatis som passar perfekt nu när grillsösongen är här... vi fick till Entrecote och pepparsås hemma hos Pontus när vi hade halvåtta hos dig.

Lägg in potatisen först, vänta lite... sedan paprika,steklök och morot, sista 10 minutrarna steker ni med fetaosten och vänd på ruccolan när potatisen fortfarande är varm. Givetvis salt och olivolja på allting innan det går in i ugnen, behövs inte jättemycket salt eftersom osten är salt.
Ca 200-225 grader



Pontus Grillade Halloumiost

Förrätten som vi fick på Halvåtta hos dig hos Pontus.
Superdupergod Halloumiost m. tillbehör.

Servera Grillad Halloumiost m. sallad, syrligt grönt äpple, cashewnötter. Ringla över olivolja och pressa citron på. Lite svartpeppar. Färdigt! Jättegott!

tisdag 16 mars 2010

Fläskfile m. tomat och basilika creme fraiche

Ulrika bjöd på söndagsmiddag förra helgen potatisgratäng, god sallad och en jättegod ugnsrätt med fläskfilé och lite gojs i. Hon har varit snäll och mailat receptet så ni också kan prova

Helstek fläskfilé med salt och peppar.Blanda creme fraiche (sorten med soltorkad tomat och basilika), med naturell creme fraiche, grädde, soltorkade tomater och pesto salta och peppra.
Skiva filen och häll över blandningen gratinera i ugnen.

Supersmarrig lätt rätt, tror att det är gott med kyckling med.


torsdag 7 januari 2010

Untraditional Turkey Dinner

Mina godaste matupplevelser hos vänner är tveklöst hos Victoria och Torbjörn. Vi var nu i mellandagarna bjudna till dem på kalkonmiddag....alltid trevligt med helstekt kalkon.
Denna var dock lite annorlunda. Torbjörn hade nämligen fått för sig att han skulle helgrilla den på grillen!! Och det gjorde han...i 4,5 h...med hickorysmak på kolen så kalkonen fick en rökt smak. Supergott och jag har tror nästan inte att jag ätit en så saftig kalkon innan.

Yummie Yummie


torsdag 24 september 2009

Mojito

Drack den godaste MOJITON jag någonsin druckit hos mina vänner Linda och Markus i helgen. Har fått receptet av Markus!

4cl vit rom
1/2 pressad lime
4-6 blad mynta
2-3 tsk råsocker eller 2 msk sockerlag
Mortla detta väl.
Massor med krossad is och fyll på med kolsyrat vatten tills det smakar bra!


Här är bild på mästerkocken in Action!

lördag 8 augusti 2009

Bärfrossa

Var bortbjuden på middag häromkvällen. Min vän Keith hade gjort fantastiska sallader och Kycklingfilé. Men det bästa var nästan desserten faktiskt. Sååå mumsig. Och det är nu man ska frossa i bär.