onsdag 30 mars 2011

Lammracks m sötpotatisgratäng och rödvinsreduktion

Äntligen fick jag laga lite mat.... köket är inte färdig ännu så det kliade i fingrarna...
Det fick bli hos min lillasyster i stockholm..gick och fick lite inspiration i kungshallen.Där hittade jag 4 underbara ostar som vi hade 3 olika viner till till förätt. Och till varmrätt lamm. Receptinspiration hade jag sett för några månader sen på halvåtta hos mig.

Lyckades inspirera en av mina systrar som inte gillar lamm att faktiskt äta 2 kotletter!Min andra syster satt mest och gnällde över lukten :)


I glaset: Xavier, Chateneuf de pape 219.-, Nr. 6267. Rekommenderas !!


Lamkotletterna: Gör en marinad med olivolja, 4 vitlöksklyftor, färsk timjan, färsk rosmarin, pressad citron, salt och svartpeppar. Lägg lammkotletter där i för att marineras. (2 per/person) Vänd i stekpanna för att få stekyta och kör sedan färdig på låg temp i ugnen, det tar inte lång tid.


Sötpotatisgratäng: Klyfta sötpotatis och fräs tillsammans med 1/2 gul lök och 2 vitlöksklyftor, när de fått yta koka mjuka i en blandning med 1 hackad röd chili, vispgrädde utspädd med mjölk, salt och peppar. Häll i små portionsformar eller stor gratängform och gratinera med stark riven ost och hackad purjolök på.


Rödvinsreduktion: Koka ner vin, lite portvin, balsamvinäger, oxfond och socker till en reduktion.


Inga kommentarer: