måndag 29 november 2010

Saffransrisotto m pinje och ostbakad lax

Jag fortsätter lära mig laga fisk och försöker äta en liten tugga varje gång fast det är vidrigt :). Denna gången blev det lax. Jag åt Parmaskinka istället för fisk till risotton och det var supergott !


Saffransrisotto : Stek sharlottenlök och kantareller, när de nästan är färdiga häll i ris (ska vara arborio el. avorioris) och stek så det blir genomskinligt. Häll på vitt vin några dl och sedan buljong ( jag tog hälften hälften svamp- och höns-buljong) Häll på en påse saffran. Låt vätskan koka in. Sedan fortsätter du så här... häll på buljong... låt vätskan koka in... osv tills riset är krämigt och har rätt konsistens. Då häller man i riven ost parmesan eller västerbotten som jag hade. Smaka av med salt och peppar. Mums!

Laxen: Pinjenötter och västerbottenost, salta och peppra in i ugnen på 180-200 grader.

Sallad á lá Ernst: Blandad sallad, päron, rödlök, granatäpplekärnor. Vinegraitte gjord på 1 pressad apelsin blandad m. olja, vinäger, honung, salt och peppar.



Inga kommentarer: