torsdag 19 maj 2011

Macrons á lá Lisa

Jag har länge tjatat om att vi ska få ta del av Lisas recept på Macrons... och nu äntligen så släppte hon till :)





  •  150g fint, fint malen mandel (om du skållar och maler själv, vilket jag brukar göra, så skålla mandeln dagen innan så de hinner torka)
  • 150g florsocker
  • 120g äggvitor, uppdelat i två skålar
  • 35g socker
  • 150g socker till sockerlag
  • 50g vatten till sockerlag
  • ev. Karamellfärg

 Gör så här:

1.   Blanda mandel, florsocker.
2.   Vispa upp 60 gram äggvita till ett mjukt skum och tillsätt 35 gram socker under vispning.
3.    Blanda socker och vatten till sockerlagen låt koka tills temperaturen nått 118 grader (jag brukar använda en vanlig stektermometer, funkar utmärkt). Under vispning på låg fart, häll sockerlagen i marängsmeten. Detta måste göras ganska snabbt annars stelnar sockerlagen i kastrullen. Vispa marängen på medium/hög fart tills den svalnat helt och blivit glansig, detta tar ca 10-15 minuter.
4.   Rör i 60g äggvita och ev. några droppar karamellfärg i mandel och florsockerblandningen.
5.   Vänd ned den italienska marängen i mandel/floursockerröran och rör försiktigt ihop till en jämn smet med en slickepott. Var försiktig så du inte mixar för mycket, smeten ska vara trögflytande.
6.   Fyll en spritspåse och spritsa ut små rundlar på en bakplåtspappersklädd plåt. Smeten ska flyta ut något efter ett tag och bli slät på ytan. Om den lämnar små toppar från spritsen, slå plåten mot bordet några gånger så slätar den till sig. Låt macaroonerna vila 30 min och grädda de sedan i mitten av ugnen i 160 grader, ca 8-12 min, de ska absolut inte blir brända!!

Beroende på hur många smaker och färger du vill ha så brukar jag dela smeten, på denna sats brukar jag göra en med chokladsmak, då brukar jag ha i nån msk kakao och lite riven fin choklad, vita neutrala (ibland blandar jag i lite kärnor från en vaniljstång) och så brukar jag göra en med citronsmak, då river jag citronskal och blandar i floursocker/mandel blandningen och har i lite gul karamellfärg :). I bland så gör jag dem orangefärgade, ibland rosa, gröna...ja du kan ju blanda o mixa i en oändlighet allt efter eget smak och tycke :)

Fyllningar

Jag brukar göra en chokladfyllning till chokladmakronerna, jag tar ca 75 g rumsvarmt smör, och lite floursocker, kanske ½ dl, och så brukar jag smälta någon fin choklad, blanda ihop och bred ut på macronsen och lägg ihop.

Ta samma mängd smör och floursocker och ett uns vaniljsocker, pressa i limesaft och blanda ihop, bred på dem du vill, jag älskar denna!!

Du kan även göra en chokladganache, smält chocklad, rör i ca ½ dl grädde, låt stela något och bred sen på.

Se till att ha gott om tid för det är pillrigt och tar tid, men det är sååå roligt, jag är het frälst på dessa små skapelser!! :). Ha tålamod, ibland blir de ljuvliga och ibland spricker de, då blir man arg, väldigt arg...

Inga kommentarer: