måndag 23 augusti 2010

Bearnaisesås a´la´Per Moberg

Har gjort bea en gång innan... som självklart skar sig och sedan har jag inte vågat mig på det igen ! Ändå är det ju så grundläggande baskunskap som alla "kockar" ska kunna.
Och man vill ju utvecklas i sin maglagning och öka en nivå hela tiden.

Använde mig av Per Morbergs recept. Och främsta tipset för att lyckas är bara
vispa-vispa-vispa

Smält 500 g smör. Finhacka och fräs lätt 4 scharlottenlökar strö över dragon och 8 vitpepparkorn, häll på 1/2 dl vinäger (hans recept säger rödvins- men jag hade vitvinsvinäger) och 1dl vatten. Koka ihop tills hälften återstår.
Sila av lökskyn i en annan kastrull och ställ i vattenbad med hett vatten. Rör ner 6 ägggulor och vispa tills såsen tjocknar. Ta bort från vattenbad... häll långsamt det smälta smöret medans du vispar som en galning! Strö lite hackad persilja och dragon. Salta och peppra.

Good Luck!

2 kommentarer:

Helena sa...

Jag har aldrig gjort riktig bearnaisesås själv... bara från paket och Lohmanders färdigköpta. Pinsamt men sant. Men jag är övertygad om att såsen kommer att skära sig när jag väl provar! ;-)

Alexandra sa...

Bara vispa som en tok så går det nog :)