måndag 12 april 2010

Veckans vintips 100412



Veckans Vintips är viner som jag fått av 3 goda vänner när jag hade en bjudning häromsistens. Alla 3 är underbara Italienare som jag haft förmånen att dricka tidigare. Och Mr. Brolio har jag tom hälsat på i Italien för några år sedan och sett var han blev född :)


Tommasi Amarone della Valpolicella Classico
Nr 22350, 269 kr.
Den bästa amaronen som systemet har som inte är beställningssortiment tycker jag. En varm, fyllig smak med typiska amaronedrag och mycket torkad frukt. Underbart!!

A Amarone
Nr 12343, 199 kr
Inte lika kraftigt som Tommasin men ett jättegott prisvärt Amarone, vi avnjöt den till en härlig typisk Italiensk måltid med risotto.Även det med torkad frukt lite vaniljton.

Brolio
Nr 2705, 115 kr
Detta vin har jag själv gett bort flera gången det är ju både ett urgott vin men också en fin flaska.
Det kommer från Chianti i Italien och har en typisk strävhet och mycket körsbär som är typiskt för Sangiovese som är den druvan vinet är gjort på. Mycket gott !

Inga kommentarer: