Denna terrine inspirerad av
Louise som blev årets mästerkock bjöd Malin på. Sååå god, min dille på pepparot försvinner inte - det är bara så sagolikt gott !
Och sparrisen som kommer nu.. den vill man ju bara ta tillvara på på alla möjliga olika sätt.
Malin hade inte lax i utan extra sparris
1. Koka
1 knippe sparris sparrisen i lättsaltat vatten i ca 3-4 minuter. Häll av och kyl ner i isvatten. Lägg upp sparrisen på hushållspapper för att torka.
2. Värm
500 g pepparrotscantadou med
2 dl mjölk. Krama ur vattnet ur
5 gelatinblad och rör ner dem i krämen. Dra av kastrullen från plattan och låt svalna.
3. Tillsätt
250 g lax och
1 dl nyriven pepparrot i pepparrotskrämen och rör om så att allt blandas. Kläd in en brödformform med plastfilm.
4. Lägg 1
/2 dl hackad dill i botten av formen. Fyll på med lax- och pepparrotskräm upp till ca ¼ av formens kant.
5. Lägg hälften av sparrisen tätt bredvid varandra på längden i formen. Fyll på med pepparrotskräm.
6. Varva ytterligare en gång med sparris och pepparrotskräm och avsluta med
1/2 dl dill till
7. Kyl ner och låt stå minst 4 timmar innan servering (bäst blir terrinen om man gör den dagen innan).
8. Blanda
1 dl kallpressd rapsolja, 1/2 citron, 1/2 dl dill, salt och
svartpeppar till en vinegraitte. Skär jämna bitar av terrinen och lägg upp på ett fat. Ringla över vinägretten, strö över nyriven pepparrot och garnera med dill.