Visar inlägg med etikett Vegetariskt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Vegetariskt. Visa alla inlägg

onsdag 5 oktober 2011

Mammas Goda Morotslasagne

Har inte med mig så mycket recept från barndomen. Var faktiskt inte intresserad av mat då... det kom senare när jag flyttat hemifrån och själv blivit mamma. Men några favoriter finns och denna morotslasagne är en av dem. Älskar lasagne! Så perfekt att ha i matlådan också! Denna dagen fick det bli en tomat och löksallad till.

Fyllning:

Rivna Morötter
Lök
Krossad tomat
Vitlök , salt och peppar
Grönsaksbuljong

Fräs grönsaker och koka sedan ihop resten  med matlagningsgrädde. Smaka av ordentligt..

Varva lasagneplattor med fyllning, Kelda ostsås. Strö riven ost över.
220 grader ca 40 minuter.






lördag 7 maj 2011

Lax & Sparristerrine

Denna terrine inspirerad av Louise som blev årets mästerkock bjöd Malin på. Sååå god, min dille på pepparot försvinner inte - det är bara så sagolikt gott !
Och sparrisen som kommer nu.. den vill man ju bara ta tillvara på på alla möjliga olika sätt.
Malin hade inte lax i utan extra sparris


1. Koka 1 knippe sparris sparrisen i lättsaltat vatten i ca 3-4 minuter. Häll av och kyl ner i isvatten. Lägg upp sparrisen på hushållspapper för att torka.

2. Värm 500 g pepparrotscantadou med 2 dl mjölk. Krama ur vattnet ur 5 gelatinblad och rör ner dem i krämen. Dra av kastrullen från plattan och låt svalna.

3. Tillsätt 250 g lax och 1 dl nyriven pepparrot i pepparrotskrämen och rör om så att allt blandas. Kläd in en brödformform med plastfilm.

4. Lägg 1/2 dl hackad dill i botten av formen. Fyll på med lax- och pepparrotskräm upp till ca ¼ av formens kant.

5. Lägg hälften av sparrisen tätt bredvid varandra på längden i formen. Fyll på med pepparrotskräm.

6. Varva ytterligare en gång med sparris och pepparrotskräm och avsluta med 1/2 dl dill till
7. Kyl ner och låt stå minst 4 timmar innan servering (bäst blir terrinen om man gör den dagen innan).

8. Blanda 1 dl kallpressd rapsolja, 1/2 citron,  1/2 dl dill, salt och svartpeppar till en vinegraitte. Skär jämna bitar av terrinen och lägg upp på ett fat. Ringla över vinägretten, strö över nyriven pepparrot och garnera med dill.

fredag 1 april 2011

Sallad m. cous cous och chilimarinerad halloumiost

Det går inte att göra mästerverk, MEN min spis och ugn är installerad. Dock måste allt vara i källaren tills det är färdigspacklat och slipat. Ingen ide att ha massa i skåpet som man ändå måste ta ut och diska om sedan pga allt dam. Men lite kunde jag laga ikväll så det blev en god sallad:

Grönsallad, avokado, strimlad sugarsnaps, rödlök
Cous Cous kokt med grönsaksbuljongtärning
Paprika grillad med olivolja och flingssalt
Halloumiost och päron stekt i hackad chili, pressad citron och honung.

Pressa lite citron över allt eller ringla lite balsamico.

Mmmmm. Snabbmat långt ifrån makaroner och mamma scans köttbullar



onsdag 12 januari 2011

Avokado och kesoröra

Denna röran har hängt med i många år och jag älskar den.
Både på smörgås eller i bakpotatis eller som topping på en god sallad.
Det är bara keso, avokado, tomat, rödlök, flingsalt och svartpeppar.
Hur gott och nyttigt som helst !

torsdag 9 september 2010

Kronärtskocka m aioli

Jag älskar inlagd kronärtskocka. Men däremot hel har jag inte ätit sen jag var barn. Hörde radiokocken på Mix Megapol prata om det och blev sugen på att prova.
Gott, men inte så gott så det var värt jobbet... det är ändå lite pill och tar en stund att koka.
Inte mycket mat, man suger ju ur det nedersta på bladen efter att ha doppat dem i lite aioli.

Familjen var väl sådär imponerad av att ha det till mys en lördagskväll... så jag fick muta dem med lite ostbågar efteråt.

KOCKORNA: Klipp ytterst på bladen och skär bort skaftet. Koka ca 30-40 min (tills bladen släpper lätt) i vatten smaksatt med pressad citron, vitlök, gul lök och timjan.

AIOLI: Finhacka 2 vitlöklsklyftor, mixa med 2 äggulor, pressad citron, 1 tsk dijonsenap, tillsätt långsamt medans du mixar så det blir slätt 1 dl rapsolja och 1/2 dl olivolja. Vispa tills det tjocknar och blir "majonnäsigt"


måndag 30 augusti 2010

Getostpaj m. pinjenötter

Detta är en av de absolut godaste pajerna jag vet... särskilt på buffé !

Pajdeg: På vanligt vis

Fyllning: Skiva 1 purjolök och fräs tills den blir glansig, lägg den över pajbotten. Skiva även 2-3 kokta potatisar och lägg på botten. Vispa samman Häll detta över purjolök och potatis. Täck ytan med skivad getost och strö över pinjenötter. Grädda i 200 grader tills fyllning stannat och yta fått fin färg ca 30-40 min,



torsdag 6 maj 2010

Sallad m rödbetor och potatis

Det blir mycket sallader nu på våren.... dels för att det börjar bli säsong för alla grönsaker och dels för att man måste tänka lite på beach 2010.
Tycker att det är kanongott att blanda varma och kalla grönsaker så det har jag gjort i denna salladen.

Ugnstek potatis, rödbetor och scharlottenlök ringla över olivolja och salta med flingsalt. In med sparris när det är ca 15 minuter kvar.
Gör en god sallad med dessa ugnstekta grönsaker, mixad sallad, äpple, körsbärstomater, avokado och fetaost. Ringla över balsamico.


torsdag 29 april 2010

Sallad m halloumiost och goda grejer

Den här salladen som vi gjorde häromdagen var bara helt underbar!! En perfekt mix av salt och sött. Den bestod av:

I botten: Lite cous-cous, självklart kokad i grönsaksbuljong, mixsallad, rödlöksringar
Sedan: Strimlad sugar snaps, päron, kronärtskocka på burk, coctailtomater, avokado.
Toppa med: Jordgubbar, stekt halloumiost som du pressat citron på över stekningen.

Gjorde en vinegraitte genom att låta russin stå i olivolja, vitvinsvinäger, lite honung och salt. Strödde sedan över dessa samt lite av vinegraitten.

Såååå god.


onsdag 28 april 2010

Favoritmaten

Man kan göra all möjlig läcker mat och experimentera.... men i barnens värld är det ändå det enkla som är det godaste. Och inte lika goda som mormors. Men plättar blev det i alla fall. Till Lilla K's stora förtjusning.

onsdag 21 april 2010

Pontus Ugnsgrillade Potatis m massa gott

Jättegod potatis som passar perfekt nu när grillsösongen är här... vi fick till Entrecote och pepparsås hemma hos Pontus när vi hade halvåtta hos dig.

Lägg in potatisen först, vänta lite... sedan paprika,steklök och morot, sista 10 minutrarna steker ni med fetaosten och vänd på ruccolan när potatisen fortfarande är varm. Givetvis salt och olivolja på allting innan det går in i ugnen, behövs inte jättemycket salt eftersom osten är salt.
Ca 200-225 grader



tisdag 6 april 2010

Äggröra på kokt ägg

Jag har fått dille på denna enkla lilla gegga.
Man tar helt enkelt och kokar ägg... skalar dem medans de är varma och mixar med salt och så mycket smör man har samvete till. Supergott ! Mycket godare än äggröra i stekpannan!

Supersmidigt om man vill ha en snabb kvällsis.


tisdag 23 februari 2010

Het grönsakssoppa m chili, lime och ingefära

På vintern ska det vara soppa.... det bara är så !
Den här var lätt och god.... hade kanske kunnat varit lite grillad kycklingbitar i också.
Soppan blir ganska stark var försiktig med chilin om du är känslig.

Strimla och fräs 1 röd paprika, 1 grön paprika och en purjolök i olja. Hacka upp en röd chili (glöm inte ta ut kärnorna). Släng med den också och fräs på tillsammans med en pressad vitlök. Riv i lite ingefära och pressa i 1 lime. Häll på 1 l grönsaksbuljong. Koka ca 5 minuter. Vänd försiktigt i 2 dl creme fraiche. Salta och peppra efter behov.


tisdag 10 november 2009

Fransk Löksoppa

Perfekt lunch på helgen om man vill äta lite lättare lunch. Men B säger att de är godare i Österrike...men jag tycker att den blev riktigt smarrig. Man kan ju tyvärr inte jämföra känslan i vårt kök med den i en skidbacke med en liten jäger till....

Skala och skiva 2 gular lökar tunt, fräs i kastrull på svag värme till den blir mjuk och får lite färg. Strö över ca 2 msk mjöl och rör om. Tillsägg 1 l grönsaksbuljong, 2 dl tortt vitt vin och timjan. Sjud under lock ca 20 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Gratinera med brödskiva och ost över hela... eller häll i krutonger.... eller gör som jag har gjort här...gratinera skivad baguette med brieost och lägg i. Mums



Recept hämtat från Elle a´lacarte

tisdag 15 september 2009

Sparris soppa

Sparrissoppa med inspiration från Madde

Koka upp grönsaksbuljong, häll i vit sparris från burk..mixa med stavmixer...ev lite redning också...späd med matlagningsgrädde och smaksätt med med buljong, vitt vin och örtsalt Hade det varit säsong hade det varit perfekt att ha i lite färsk sparris.

Yummie med ett gott bröd.