Visar inlägg med etikett Middag på mindre än 20 minuter. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Middag på mindre än 20 minuter. Visa alla inlägg

lördag 13 april 2013

Pasta Carbonara

1. Finhacka en gul och en röd lök. Stek mjukt. Häll på 1,5 dl vardera av grädde och mjölk. Krydda med massor med svartpeppar och flingsalt.

2. Stek 2 pkt Bacon separat.

3. Blanda allt i kokt spaghetti tillsammans med riven parmesan.
Smaka av om det behövs mer salt och peppar.

4. Servera med äggula i äggskal och ytterligare parmesan.

Drick gärna ett gott Italienskt strävt vin till, kanske en Chianti Classico ? Smaklig Måltid !




söndag 16 december 2012

Smidig pizza på "pizza - tortilla -botten "



Santa Maria har kommit med en nyhet som heter "Pizza Tortilla " som är en lite tjockare tortilla som man kan använda som pizza-botten.Supersmidigt. Är man några stycken så är det mysigt att låta alla lägga på sina egna ingridienser också.
Lillasyster tyckte att det var den godaste pizzan hon någonsin smakat.


Innan gräddning :
Pesto - Skivad Salami - Rödlök -  Riven Präsost - Smulad getost

Grädda på 200 grader tills osten börjar få färg.

Efter gräddning:
Ruccola - Parmaskina - Ringlad tryffelolja





- Posted using BlogPress from my iPhone

onsdag 13 juni 2012

Kycklingsallad Fajita

Sallad Sallad Sallad
Love it. Särskilt när man blandar varma och kalla grönsaker.Experimenterade med liquid smoke igen. Älskar den rökiga smaken.

Stek kycklingfile- gul och röd paprika - lök med fajitas krydda och lite utspädd liquid Smoke.
Servera på blandad sallad med körsbärstomater, avokado, svarta bönor och fetaost.

Lite god dressing gjord på creme fraiche, vitlök, sweet chili och flingsalt.

Riktigt god sallad !

torsdag 26 april 2012

Clubsandwich m. kyckling och currysås


Här kommer det perfekta smidiga fredagstipset till imorgon.
Servera gärna med potatisklyftor och extra sås.


Kycklingen: Stek filé i soja, sweet chilisås, flingsalt och peppar kör färdigt i ugnen

Brödet: Rosta i ugn med olivolja

Currysås: Creme Fraiche, Mango Chutney, Curry, Flingsalt och Peppar

På: Sallad, Kycklingfilé, Sallad, Tomat, knaperstekt bacon, tomat, rödlök och Sås


Lunchlådepasta

Lunchlådemat ska vara lika god dagen efter som när man äter den.
Smidigare än denna pasta kommer man inte undan.

Bacon- Gul Paprika- Sugar Snaps - Vitlök -Creme Fraiche- Salt - Svartpeppar

                                5- minuters mat   !!!

tisdag 17 april 2012

Grönpepparkyckling


Lite 90-tals feeling över denna rätten, länge sedan jag gjorde det. Såg att V på matplatsen.se hade gjort det och blev sugen. Kimberly blev ju givetvis överlycklig över att det inte var några grönsaker i rätten utan bara kyckling och sås. Inte nyttigt men gott iallafall!

Stek kycklingfilé i smör, strö över mortlad grönpeppar och lite dijonsenap och låt fräsa på. Häll över soja. Tillsätt lika delar creme fraiche och grädde och låt puttra med en stund.
Servera med ris eller potatis och självklart Gele !
Voila ! Färdigt !


torsdag 16 februari 2012

Biff Rydberg


Ännu en klassiker, och så god. Att den dessutom knappt kräver någon arbetsinsats och är färdig på en kvart gör ju inte det hela sämre !
 Servera med rå äggula som du häller över det hela

Potatisen:
Stek rå grovt tärnad potatis tillsammans med gul lök. Salta

Oxfile:
Gör större bitar och bara fräs runt som hastigast i salt och svartpeppar

Senapscreme:
Blanda creme fraiche och dijonsenap samt flingsalt till en creme. Ev lite lite honung för sötma


torsdag 17 november 2011

Teriyakiwok med kyckling

Vill bara påminna om ett recept som jag lade upp för något år sedan. Men det är riktigt riktigt gott, och tar ungefär 10 minuter att laga vilket man bara älskar !
Jag och Nathalie hade det som fredagsmys för någon fredag sen med massa massa god vitlöksås till.

torsdag 1 september 2011

Köttfärsås med kantareller

Blivit bortskämd och fått en massa kantareller... först av mina grannar
och sedan av min chef.... underbart !

Gjorde en god köttfärsås med kantareller häromdagen.
Stekte bara scharlottenlök, vitlök, kantareller, kryddade med timjan, flingsalt och peppar. Hällde på en liten skvätt grädde och en liten skvätt creme fraiche, lite riven parmesan
 Serverade med vanlig spaghetti.

Superenkelt och supergott !

söndag 28 augusti 2011

Bagel m biffstek, kantareller och pepparotsås

Vilken underbar kvällsmat... det blir mycket gott med kantareller nu !
Tog ca 10 minuter !

Bagel rostad i ugn
Bankad Biffstek stekt medium-rare
Kantareller
Sallad- Körsbärstomater - Rödlök
Pepparotsås med creme fraiche - pepparot - citron - salt- flytande honum


måndag 22 augusti 2011

Fläskfilé och kantarellgryta

Perfekt matlådemat... pasta med en snabb gryta m. fläskfile och kantareller.


Stekte fläskfile, scharlottenlök och kantareller. Tillsatte lite vatten och creme fraiche. Rev i en stump med parmesan. Smaksatte med salt, peppar och tryffelolja. Supersmidigt och Supersmarrigt. Passade utmärkt i lilla rosa matlådan.

onsdag 11 maj 2011

Pasta m bacon och ädelostsås

Ännu en pasta på temat snabbt och dessutom smidigt till matlådan = god vardagsmat !
Riktigt gott med druvor som bryter till det salta... men jag vet vad som skulle gjort det lite godate.... lite vitt vin... så det får det bli nästa gång !
Skulle också fungerat bra med kyckling istället för bacon och då kunde man ha potatis eller ris till.

Stek bacon, färska champinjoner och vårlök. Häll på matlagningsgrädde, låt puttra in. Smula i Kvibille ädelost. Låt smälta och häll i delade röda vindruvor. Lite svartpeppar. Salt behövs troligen inte då både bacon och ost är salt. Servera med pasta !!



tisdag 3 maj 2011

Bakfylle-pasta

Nu ska ni få ett snabbt - kalori och fettrikt - kolhydratigt recept som passar perfekt när man är lite dagen-efter-trött !
Stek Bacon och gul lök, tillsätt hackad gul paprika after en stund. Blanda i creme fraiche, riven parmesan, vitlök, flingsalt och grovmalen svartpeppar.
Blanda med valfri pasta.
Riktig comfortfood.

fredag 8 april 2011

Pastasallad m bacon, grönsaker och hemmagjord Pesto

Det blir en hel del sallad för det är så perfekt att ta med i matlådan till jobbet också.

I denna så blev det:
Pasta blandad med hemmagjord pesto, recept hittar ni här
Sallad, körsbärstomater, strimlade soltorkade tomater, rostade pinjenötter
bacon och gul paprika som var stekt ihop, scharlottenlök, oliver

fredag 1 april 2011

Sallad m. cous cous och chilimarinerad halloumiost

Det går inte att göra mästerverk, MEN min spis och ugn är installerad. Dock måste allt vara i källaren tills det är färdigspacklat och slipat. Ingen ide att ha massa i skåpet som man ändå måste ta ut och diska om sedan pga allt dam. Men lite kunde jag laga ikväll så det blev en god sallad:

Grönsallad, avokado, strimlad sugarsnaps, rödlök
Cous Cous kokt med grönsaksbuljongtärning
Paprika grillad med olivolja och flingssalt
Halloumiost och päron stekt i hackad chili, pressad citron och honung.

Pressa lite citron över allt eller ringla lite balsamico.

Mmmmm. Snabbmat långt ifrån makaroner och mamma scans köttbullar



torsdag 24 februari 2011

Köksrenovering

Vi håller ju på och renoverar vårt kök. Och då är det inte bara lite färg och nya knoppar utan en total kitchen-living-room-make over. Vi har därför inte haft något kök på nästan två veckor nu så det har inte blivit så spännande mat, precis mest gröt och ostmacka faktiskt. Vi har ju dessutom 1 mil till hamburgeria/pizza och 2,5 mil till hämtmat så det har inte varit aktuellt så många gånger heller.

Men i helgen så festade vi till det lite iallafall med lite smörgåstårta och ostbricka:



torsdag 10 februari 2011

Sallad m Ingefärskyckling, Quinoa och limedipp

Mmmm god sallad igen.
Glad att jag har en man som går med på sallad!

  • Kyckling stekt i ingefära, soja, salt och peppar
  • Quinoa kokad i hönsbuljong, fetaost, rödlök, hyvlad morot, blandsallad och sultanrussin
  • Dipp gjord på lime, lätt creme fraiche, salt, peppar



måndag 31 januari 2011

Supersnabb korvgryta m. tacosmak

Det kan inte alltid vara glitter och glamour.
Ibland får det vara korvgryta också.
Hos oss kommer alltid falukorven från Vaggeryds Chark. Stor Kötthalt.

Snabbt och smidigt.
Fräs Falukorv och lök. Tillsätt tacosalsa medium (ganska mycket ) + creme fraiche och flingsalt. Servera med ris.

Färdigt !!!


måndag 6 december 2010

Pasta Pomodore A´Lá Susann

Susann har pratat om ett recept som är jättegott och med bara 5 ingredienser !
Låter nästan för bra för att vara sant. Men det var sant! Det var supergott!
  • Tomater Pomodore (ridderheims soltorkade tomater m vitlök & basilika)

  • Matlagnings- eller vanlig grädde

  • Hönsbuljong

  • Pasta

  • Parmaskinka

Häll i tomaterna i grädde och koka upp tillsammans med hönsbuljong. Salta och Peppra. Gör små knyten av parmaskinkan och "rosta" i ugnen så de blir knapriga. Servera med pasta.... nästa gång tar jag färsk. Hade inte det hemma denna gång.


Mumma, lätt och snabbt!



söndag 7 november 2010

Kycklingsallad m. ädelost, valnötter och aprikoser

Gjorde en riktigt god fräsh sallad till kvällsmat i fredags kväll.
Kombinationer i som "gifte" sig och passade jättefint ihop.

  • Majs-kyckling bröst. Stekte i lite kryddor och körde färdigt i ugnen
  • Blandad sallad på påse
  • Rödlök
  • Gjorde brödkrutonger stekta i olivolja, salt och vitlök
  • Stimlade aprikoser
  • Valnötter kanderade i lite honung, olivolja och salt
  • Smulad Kvibille ädelost
  • Ringlad Balsamico

Serverade med bröd. Enkelt och super gott !