torsdag 9 september 2010

Kronärtskocka m aioli

Jag älskar inlagd kronärtskocka. Men däremot hel har jag inte ätit sen jag var barn. Hörde radiokocken på Mix Megapol prata om det och blev sugen på att prova.
Gott, men inte så gott så det var värt jobbet... det är ändå lite pill och tar en stund att koka.
Inte mycket mat, man suger ju ur det nedersta på bladen efter att ha doppat dem i lite aioli.

Familjen var väl sådär imponerad av att ha det till mys en lördagskväll... så jag fick muta dem med lite ostbågar efteråt.

KOCKORNA: Klipp ytterst på bladen och skär bort skaftet. Koka ca 30-40 min (tills bladen släpper lätt) i vatten smaksatt med pressad citron, vitlök, gul lök och timjan.

AIOLI: Finhacka 2 vitlöklsklyftor, mixa med 2 äggulor, pressad citron, 1 tsk dijonsenap, tillsätt långsamt medans du mixar så det blir slätt 1 dl rapsolja och 1/2 dl olivolja. Vispa tills det tjocknar och blir "majonnäsigt"


Inga kommentarer: