torsdag 20 januari 2011

Veckans vintips 110120

Fick av mina vänner Linda och Markus en jättegod Ripasso som "kock-vin" när jag lagade mat på Markus 30-årsfest. Just denna Ripasso finns inte på bolaget, men jag tänkte tipsa om några goda sorter som gör det !

Så vad är ripasso mer än ett vin från Valpolicella - Italien ?

Jo det är vin som jäses på samma fat där Amarone jäses och där det finns skalrester kvar från Amarone och på så sätt får en del av Amarones karaktär men inte samma prisklass och såklart inte samma tyngd. Men man får mycket vin för pengarna!

De viner som finns på alla bolag och inte är beställningsortiment är:

Campolieti Nr 6792 89 kr
Monte Garbi Nr 5328 99 kr
Annars är jag nyfiken och tror att jag ska beställa Tommasis Ripasso Nr 82721 169.-
Rätter på min blogg som denna typen av vin passar till är:

Lisas pasta och fläskfilégratäng

Inga kommentarer: